Bagom emballagedesign: Hvordan designer man en succesfuld emballageløsning? 

Læsetid 10-15 min

Produktemballage er afgørende for din forretning

I dette indlæg inviterer vi dig ind i nogle af alle de overvejelser der gør sig gældende i den kreative proces – at udvikle et godt emballagedesign. 

Du har måske et produkt som du ønsker at sælge og har fundet ud af at priserne for emballagedesign kan spænde vidt og kvaliteten i resultaterne ligeså. Emballagedesign er nemlig mere end bare et layout, en label eller en kasse, selvom det kan være rart at definere opgaven så simpelt. Det handler i langt højere grad om at få en række vigtige parametre til at spille sammen.

Her får du en oversigt over de parametre som er oppe at vende når vi designer produktemballage hos ON.AD Design Agency.
I det følgende dykker vi ned i punkterne én efter én og deler de overvejelser, som man bør gøre sig omkring sit design.

Det skal du have in mente

  • Formål
  • Oplevelse
  • Hyldeappel
  • Branding
  • Kommunikation
  • Finishing
  • Teknik + budget
  • Bæredygtighed
  • Fremtidssikring
  • Formalia
ONAD illustration- designet af ON.AD

Emballage udformning med et praktisk formål 

Valg af “beholderen” til dit produkt er nok en af de vigtigste og mest grundlæggende elementer for processen i at udvikle et godt emballagedesign. 

Det helt fundamentale fact er, at beholderen skal kunne opbevare dit produkt forsvarligt, effektivt og optimalt. Størrelsen, materialet og formen på denne får store konsekvenser for helhedsoplevelsen af dit produkt.
Om det er træ, glas, plast, metal, pap, stort, småt, tungt osv. har en omfattende effekt på de mennesker der skal benytte dit produkt.
Udformningen er også essentiel fra et produktionsperspektiv, fordi maskineriet skal være gearet til at kunne håndtere produktet både for store masseproduktioner og small batch produktioner. 

Melværk øldåser - designet af ON.AD

Glas, plast, metal, pap eller noget helt andet? Materialet + udformningen af din emballage er essentiel!

Brugeroplevelser der rammer målgruppen 

Anvendelsen af dit produkt skal være en god oplevelse for forbrugeren. Det er derfor vigtigt at være stærkt opmærksom på hvem din målgruppe er, – hvad er deres behov/adfærd og hvordan du ønsker at imødekomme dem. Emballagens udformning er en stor del af den måde dine slutbrugere interagerer med dit produkt på, og derfor er det vigtigt at der er tænkt på praktisk brugervenlighed og klar kommunikation. Åbningsløsninger, genluk osv. samt Qr-koder (der har fået en revivial) er eksempler på vigtige elementer der kan gøre en stor forskel. Skjulte konkurrencer og augumented reality kan også skabe en ekstra dimension i oplevelsesdesignet.
Er du inden for e-commerce som er ‘direct to consumer’, så er unboxingen af din forsendelsesemballage også et altafgørende led i den gode brugeroplevelse. 

Hyldeappel der skiller dig fra flokken

I et marked hvor dit produkt formentligt er én af mange, er det afgørende at skille sig ud. Budskabet på emballage skal overtale på mindre end 5 sekunder og det betyder at din emballage skal fremstå appellerende og mere appellerende end konkurrenternes, når forbrugeren spotter det på hylden eller online. Derfor er det også essentielt at undersøge og kende sine konkurrenter samt konteksten for det varespejl ens produkt vil komme til at indgå i.
Det er vigtigt at dit design kan stå alene! Måske du har en flot serie af varianter der har impakt i kontekst, men ude i butikken vil de faktisk slet ikke blive placeret ved siden af hinanden fordi butikken inddeler efter andre kategorier. 

Det handler om at skabe en kommunikation der kan fange og opretholde forbrugernes opmærksomhed!

Turfline emballage- designet af ON.AD

Branding med personlighed

Når vi som forbrugere vælger et produkt frem for et andet. Er der mange faktorer som kan spille ind: behov, pris osv. Men ofte vælger vi mærker/brands som vi kan spejle os i. Det er uhyre vigtigt at dit emballagedesign fungerer som en forlængelse af dit brand og at det afspejler en personlighed og et værdisæt som forbrugerne gerne vil forbindes med og være en del af. Et pænt label på en flaske er altså ikke nødvendigvis effektivt på sigt, hvis ikke der er en brandhistorie eller en rød tråd i form af en visuel identitet, til at binde det sammen. Personlighed er bl.a. en af grundende til at vi elsker limited editions eller private labels – det er produkter som er gjort til sine egne. 

Troværdig og overbevisende kommunikation

Tekstforfatningen og den samlede kommunikation skal være transparent, ærlig og troværdig. Folk læser på bagsiden som aldrig før. Vi er nysgerrige på de produkter vi fylder vores liv med. 

Og endelig limen som skal sørge for at binde det hele sammen. Det grafiske design. Herunder; valg af grafik, billeder, farver, samt layout – hieraki og læseretning, skal alt sammen understøtte den samlede fortælling om hvilket type produkt man står med.
Kommer dit produkt i flere varianter og serier skal dette også tænkes ind i puslespillet fra starten, så det er klart hvordan prukterne både adskiller sig fra hinanden, men kommer fra den samme verden.

Habitus flaskeemballage- designet af ON.AD

Finish der taler til sanserne

En detalje som kan gøre en verden til forskel, er de trykdetaljer, overfladebehandlinger, og papir/materialevalg som oftes tager emballagedesignet til nye højder. Når der er kræset om detaljerne og kælet for taktiliteten, kan det mærkes når vi får produktet i hænderne og 80 % af de varer der tages ned fra hylderne kommer også med hjem. Så det er vigtigt at det ligner noget man har lyst til at røre ved og se nærmere på. Detaljer som farveaktivering ved berøring, selvlysende effekter eller skjulte elektroniske felter der overrasker og imponerer kan også overvejes. 

Teknik & budget

Som designere har vi også erfaring i at tænke teknik og budget ind i processen. Der er ikke noget værre end at have designet et kick-ass emballagedesign, for så at finde ud af at farve/finish-kombinationen ikke er trykketeknisk muligt eller vil sprænge budgettet for produktionen.

F.eks. har antallet af gange emballagen skal igennem maskineriet betydning for prisen og om resultatet bliver som ønsket. Videnskaben bag farver i både CMYK eller Pantone skal også anvendes. Mængden af farver og sværte har betydning for prisen. 

Bæredygtig emballage 

Vi opfordrer altid til at tænke bæredygtighed ind i udviklingen af et nyt emballagedesign. Det skylder vi os selv og vores fremtid. Bæredygtige valg kan tages både i materialevalget og mængden af det materiale man vælger. Her er der plads til at kunne være ekstra kreativ med udformningen. (Se f.eks. de smarte e-commerce emballager fra Re-zip) Men efterbehandling og tryk har også betydning for genanvendelsesmulighederne. Inden for emballagedesign til fødevare er det f.eks. essentielt at der tages højde for holdbarhed og portionsindeling, så man minimerer madspild. 

Re-zip emballage | ON.AD

Emballagedesigns der holder på sigt 

Én ting er at vælge en løsning som fysisk holder sig pæn og i god stand efter shipping mm. En helt anden er at vælge et design der appelerer til samtiden. Det er vigtigt at gøre sig overvejelser om trends og deres levetid. Nogle emballagedesigns laves langt tid før de rammer hylderne, så det er vigtigt at kunne forudsige at looket stadig vil have samme relevans til den tid, eller vælge noget mere tidsløst. Fremsyn er key! Overvej om den trend du tapper ind i er; en døgnflue, en mikrotrend, en megatrend eller en gigatrend. 

Styr på formalia

Sidst men ikke mindst, så skal der være styr på de lovpligtige regler om hvad der skal fremgå på emballagen. Især fødevarer har strikse oplysningsregler der kan omfatte alt fra ikoner til placering og fontstørrelse på bestemte nødvendige produktinformationer. Det er vigtigt at stregkoden er let at scanne. 


Emballagedesign er mere end bare et label og et layout

Alle disse parametre overlapper som oftest hinanden på kryds og tværs. Men lykkedes det at aktivt forholde sig til dem alle og få designet til at gå op i en højere helhed – så er dit produkt godt klædt på og du har forstået kunsten i et godt emballagedesign.

Har du brug for hjælp til at få alle parametrene til at spille max? Så kan du trygt overlade opgaven til os.

Habitus emballage- designet af ON.AD
That's all!

Tak fordi du læste med!

Er du nysgerrig på hvad vi kan gøre for lige netop dit produkt, så tøv ikke med at række ud. Vi hjælper dig på hele rejsen, lige fra rådgivning til eksekvering. Læs mere om vores emballage service herunder eller tag et kig på vores cases med tidligere emballageprojekter.

Vores emballage serviceVores emballage cases

Udvalgte emballage projekter

cult design af onad grafisk bureau aarhus
RE-ZIP photoshoot og emballagedesign by ON.AD

Skal vi hjælpe dig med at udvikle et succesfuldt emballagedesign til dit produkt?

Tag kontakt til os i dag