Vælger du Google fra, fordi du vil skrive til mennesker og ikke til maskiner?
Eller har du allerede gode SEO-tekster, der ligger godt på Google – men ikke sælger? Måske netop fordi de primært er skrevet til maskiner – og ikke mennesker?
Så læs med her.
For du kan sagtens skrive til Google og mennesker på én gang – og som regel bliver dine tekster bedre af det.
Allerførst får du lige det korte grundkursus i at skrive SEO-tekster.
1. Vælg søgeordet
Vælg et søgeord eller en søgefrase ved at bruge et søgeordsværktøj.
2. Skriv om emnet
Skriv en god tekst om emnet/søgeordet, og svar på alle de spørgsmål, du forestiller dig, læserne gerne vil have svar på .
3. Brug søgeordet
Brug søgeordet de tydeligste steder i teksten. Dvs. i overskrifterne og så tidligt som muligt i indledningen.
4. Relaterede søgeord
Suppler med relaterede søgeord. Dvs. ord, der minder om søgeordet. Dem kan du også finde i søgeordsværktøjet.
5. Titel og description
Brug søgeord og relaterede søgeord i titel og description.
Indenfor den ramme kan du sagtens målrette alt indholdet til dine læsere, uanset om du skriver et søgemaskineoptimeret blogindlæg, eller du vil sælge i din SEO-tekst. Skriver du en salgstekst, skal du bruge salgspsykologi, præcis som hvis du skrev en salgstekst, der ikke var søgemaskineoptimeret: Beskriv de problemer, læserne anerkender, at de har og det scenarie, de ønsker Sælger du konsulentydelser, så fortæl så konkret som muligt, hvad kunderne får ud af et samarbejde. Sælger du fysiske produkter, så beskriv produktets faktuelle egenskaber, og hvorfor disse er en fordel for kunderne.
Kend din målgruppe, og ram bedre
Jo bedre du kender din målgruppe, jo flere konkrete eksempler fra læsernes dagligdag, kan du inkludere.
Samtidig betyder et godt kendskab til kunderne også, at du ved, om de primært handler ud fra følelser eller fakta – og i givet fald hvilke fakta, de efterspørger.
Selv om søgeordet og de relaterede søgeord er nøglen til din SEO-tekst, bestemmer du selv alle de øvrige ord i teksten. Og et søgeord som ”revisor” kan derfor både bruges i en SEO-tekst, hvor målgruppen er iværksættere eller internationale virksomheder.
Nogle gange vil du måske gerne bruge nogle relaterede søgeord, som du ved, din målgruppe ikke finder interessante. Eks. ord som ”momsregnskab”, ”faktura”, ”kreditnota”, ”debet” og ”kredit”, hvis søgeordet er ” revisor”.
Her kan du samle alle ordene i en sætning og skrive:
”Med mig som revisor behøver du ikke forholde dig til ord som momsregnskab, faktura, kreditnota, debet og kredit. For jeg laver det hele for dig og snakker selvfølgelig med dig i dit eget sprog.”
Et af Googles kriterier for en god tekst er længden. Særligt hvis du skriver om et emne, hvor du kan skrive et langt – og stadig relevant – svar til læseren. Mange af de videnstunge SEO-tekster, der ligger på side 1 på Google, er 1-2.000 ord. Netop fordi de giver et grundigt svar på søgningen.
Måske tror du ikke, at du kan skrive så lang en tekst. Men de relaterede søgeord giver dig mange gode ideer til indhold. Og det er den primære grund til, at SEO-tekster ofte rammer dine læsere bedre end ikke-SEO-tekster. For du inkluderer relevant viden og fastholder din læser i længere tid end med en kort tekst. Og så længe indholdet er relevant, bliver kunderne bekræftet i, at du vil være en god leverandør, og samarbejdet sikkert bliver let, fordi I taler samme sprog.
Om skribenten
Majbritt Lund er uddannet journalist og har siden 2007 drevet sin egen kommunikationsvirksomhed. Som tekstforfatter og kommunikationsrådgiver vejleder hun kunderne om deres markedsføring og skriver deres markedsføringstekster. Særligt SEO-tekster, hjemmesidetekster og nyhedsbreve. Hun er desuden forfatter til e-bogen ”Overhal konkurrenterne med SEO-tekster, der sælger”, som er læst af + 3.000 læsere.
Tak fordi du så med!
Find flere eksempler på passionsprojekter via vores Instagram @onad.dk
Se mere af hvad vi kan her