“Every child is an artist. The problem is how to remain an artist once we grow up.”
- Pablo Picasso
Hvad er egentlig det der serigrafi?..
Serigrafi, eller rammetryk som det også kaldes går helt tilbage til Kina under Song dynastiet (960 – 1279). Det er her den første gang dukker op i sin genkendelige form. Den blev efterfølgende tilpasset og videreudviklet af de omkringliggende asiatiske lande, blandt andet i Japan. Serigrafi blev først introduceret i de vestlige lande omkring 1800-tallet, men vandt ikke særlig meget indpas på det tidspunkt. Det var besværligt og omkostelig at skaffe materialerne. Det var først da silke blev mere almen tilgængelig og prismæssigt overkommelig, at man kunne se fidusen i at trykke med silketryk..
Serigrafi – Teknikken
Serigrafi, også kaldet silketryk eller rammetryk, er en trykteknik, hvor man bruger et tætmasket net som spændes stramt over en ramme, enten af træ eller metal. Nettet kan være af silke, men de fleste moderne trykrammer bruger net af polyester eller nylon. På nettet placeres eller smøres et motiv, der agerer som stencil, som forhindrer farve i at trænge igennem nettet. Rammen placeres så på det emne man gerne vil trykke på.
En rakel består af et stykke træ med en kant af hård gummi på langsiden.
I den ene ende af rammen fordeles den farve man gerne vil trykke med. Farven trækkes i et jævn lag ud over nettet, for på den måde at “mætte” det med farve. Til dette bruges en rakel (squeegee på engelsk). En rakel består af et stykke træ med en kant af hård gummi på langsiden. Farven fordeles var at trække farven over nettet med raklen, enten væk fra en selv eller imod sig selv. Herefter trykkes raklen hårdt ned på nettet og trækkes i modsatte retning hen over nettet, for derved at presse farven igennem maskerne, og ned på det emne man trykker på – bortset fra de steder som er masket af med en stencil, hvor farven derfor ikke presses igennem.
Man kan kun printe en farve ad gangen, så hvis man vil lave flerfarvede print, skal man bruge flere rammer og farver ovenpå samme motiv.
PRINT // SCREEN // CREATE // REPEAT// PRINT // SCREEN // CREATE // REPEAT // PRINT
Motiver og stencils
Førhen når man skulle lave en stencil til serigrafi, ville man male motivet direkte på rammen eller skære sit motiv (i negativ) ud i papir eller klæbende folie, og lægge på nettet for at lukke af for trykfarven de ønskede steder.
Det lykkedes for Roy Beck, Charles Peter og Edward Owen at opdage kromsyresaltfølsomme emulsioner
Men i de tidlige 1910’ere begyndte mange serigrafer at eksperimenter med lysfølsomme kemikalier. Det lykkedes for Roy Beck, Charles Peter og Edward Owen at opdage kromsyresaltfølsomme emulsioner, som kunne bruges til fotoreaktive stencils. Det var en kæmpe revolution, og åbnede op for motiver som var baserede på fotografier.
I dag bruges langt mindre farlige emulsioner til at lave disse stencils. En fotoreaktiv stencil fungerer ved at det ønskede motiv printes i sort på et transparent stykke papir. Hvis motivet er et fotografi, skal billedet først rasteriseres – altså omdannes til prikker.
Da serigrafi er en stencil trykmetode kan man ikke trykke “gråtoner”. I et mørkt rum smøres et jævnt, tyndt lag emulsion på begge sider af nettet på trykrammen. Når emulsionen er tør lægges transparenten med motivet på rammen, og rammen udsættes så for lys. Når emulsionen rammes af lys størkner den, men hvor motivet på transparenten er sort, vil lyset ikke trænge igennem og emulsionen vil forblive flydende. Efterfølgende vaskes den ustørknede emulsion væk, og genskaber derved motivet direkte på rammen.
SMUDGE!
Kunstnere og serigrafi
I 1930’erne opfandt en gruppe kunstnere ordet “serigrafi”, modsat rammetryk (screenprint), for at skelne mellem den kunstneriske brug fra den industrielle anvendelse.
Vi kan takke Andy Warhol for at gøre serigrafi til en anerkendt kunstnerisk teknik. Nogle af Warhol’s tryk inkluderer hans berømte værk Marilyn Diptych fra 1962, som er et portræt af skuespilleren Marilyn Monroe trykt i stærke farver. Sister Mary Corita Kent var en anden stor kunstner som blev internationalt kendt for sine farvestrålende og politisk typografiske serigrafitryk tilbage i 1960’erne og 70’erne.
Moderne serigrafikunstnere
Moderne serigrafikunstnere inkluderer, for kun at nævne nogle få: Ben Rider, illustrator og grafisk designer i London, som bruger serigrafi til at skabe farvestrålende og iøjefaldende print. www.benrider.com
Blexbolex, multi-prisvindende illustrator og grafisk kunstner bosiddende i Berlin. Han har arbejdet med serigrafi i over 30 år, og bruger det til sine visuelle storytellings og eksperimenterende tilgang til illustration.
Heretic, er et illustration og serigrafi studio, som blander serigrafi med elementer af collage og illustration, ofte med eksotiske hyperrealistiske visuals. http://cargocollective.com/hereticheretic
Serigrafi i dag
Serigrafi bruges stadigvæk i kunst og design i dag. Selvom det bliver brugt i langt mindre grad nu, hvor computergrafik og andre trykmetoder er blevet normen, så kan vi se, at serigrafi i høj grad oplever en fornyet interesse. Kunstskoler, højskoler, kursuscentre og privatpersoner tilbyder kurser i serigrafi, og nettet tilbyder mange start-kits og bøger om emnet, så man bare kan kaste sig ud i det.
For os er serigrafi en hands-on, taktil og helt utrolig alsidig trykmetode, som skaber fantastiske værker, som udseendemæssigt og følelsesmæssigt, bare ikke kan genskabes på computeren.