4 gode ideertil at hjælpedin omsætning

I usikre tider som disse, hvor det panik-spredende Covid-19 (Coronavirus)
hærger verden fra Øst til Vest, er mange virksomheder berørt på den ene eller anden måde.

Corona krisen efterlader sig en bølge af udfordringer. Mange virksomheder, store som små, har mistet næsten alt deres omsætning fra den ene dag til den anden. Og alt sammen uden at vide hvornår situationen bliver bragt i orden igen, så man kan fortsætte sin drift på almindelig vis. Er der en forretning når Danmark og markedet åbner op igen?

Men hold gejsten oppe! Det er altid muligt at navigere skuden i den rigtige retning, så din virksomheds eksistensgrundlag bliver bevaret. For i sidste ende handler det om at skille sig ud og gøre dit brand til en del af manges underbevidsthed, så du er den første din målgruppe tænker på, når vi befinder os på den anden side af krisen. Samtidig er det også vigtigt at vise, at man som virksomhed er klar til at bidrage til fællesskabet og gøre en forskel i disse hårde tider. Vi har her givet vores take på, hvordan du kan redde din webshop fra Corona-konkurs.

1. Fortæl dine kunder,
hvad jeres Corona-tiltag er

Har din virksomhed taget stilling til, hvordan I bedst muligt undgår smitte på arbejdspladsen? Måske arbejder I med flere hold af forskellige skift, for at undgå smitte. Eller måske har I afmærket jeres arbejdsplads, så alle medarbejdere kan holde den fornødne afstand, samtidig med at I måske også har sørget for sprit og/eller masker til alle medarbejdere. 

Det vil dine kunder med garanti gerne høre mere om, da Corona er top-of-mind hos nærmest alle i øjeblikket og alle er nysgerrige på at høre mere om udviklingen og alle de nyheder, som der kommer med relation til Covid-19. Sørg for at tage billeder af det, formulér en kort, men velformuleret tekst, der skaber engagement og del historien på alle mulige sociale medier.

2. Hvis muligt,
så gør jeres bidrag
til at hjælpe

Aviserne elsker at dele Corona-nyheder, især de gode af slagsen, hvor der eksempelvis bliver doneret værnemidler til regionerne. Men din virksomhed behøver ikke nødvendigvis, at være forhandler af værnemidler, et særtilbud til sundhedspersonale kan også gøre underværker og samtidig give andre et godt indtryk af din netbutik. Du bør dog ikke stoppe ved blot at lave et tilbud til sundhedspersonalet, tag gerne fat i aviser med en pressemeddelelse omkring, hvordan I støtter op om at hjælpe til.

Hvis blot en enkelt lokal avis bringer historien videre, har din virksomhed potentielt en ret stor målgruppe og platform at bringe budskabet ud på. Samtidig kan det starte en dominoeffekt, da en journalist hos en anden avis måske læser historien, men kunne tænke sig at få afdækket nogle andre vinkler på historien. Dermed får du pludselig omtale i yderligere en avis og inden du ser dig om, har du fået lov til at tale til rigtig mange.  

3. Reducer dine
omkostninger

Når omsætningen svinder ind, bør man gennemgå alle ens udgiftsposter. Bruger du eksempelvis penge på annoncer, som ikke længere er relevante eller har du andre unødvendige udgifter, som du kan skære væk, så bør du kraftigt overveje at gøre det. 

Hvis du alligevel sidder med nogle abonnementer, som er essentielle for din virksomhed, bør du undersøge muligheden for, at lægge dem om til månedlig betaling frem for årlig betaling, for at sikre dig ekstra likviditet.

Husk at passe på med ikke at skære i udgifter, som påvirker din drift særligt negativt. Det vigtigste er, at din virksomhed holder sig oven vande. Når tiderne skifter og krisen er overstået, skal du nemlig være forberedt på at skrue op og give den gas.

4. Tænk Stay Home movement
ind i dine muligheder

Når alle er nødsaget til at blive hjemme byder dette op til mange aktiviteter i hjemmet. For eksempel satser nogle netbutikker, som normalt forhandler legetøj i højere grad på at markedsføre brætspil. Ligeledes bør du overveje, hvordan du kan markedsføre dine varer, så de passer ind til den dagligdag mange nu har. 

🖤Hold gejstenoppe

Kriser kommer og går og er en helt naturlig del af den cyklus, som økonomien gennemgår.
Derfor bør du ikke lade dig slå ud af en krise, men omfavne den og se muligheder i stedet for begrænsninger.
I sidste ende er det survival of the fittest, så hvorfor ikke gøre sit bedste for at være fit for fight.