"Den opfattede værdi af dine produkter påvirkes direkte af kvaliteten af ​​dit produktfoto."

DIY produkt fotografering

Dine kunders opfattede værdi af dine produkter og pålideligheden af ​​dit brand vurderes ofte ud fra kvaliteten af ​​din visuelle præsentation. Det betyder, at det at have en smuk produktfotografering i høj kvalitet kan nå langt. Men det er ikke alle nystartede virksomheder eller butiksejere der har råd til at investere i et professionelt fotoshoot ved en fotograf.

Prisen for professionelt fotoudstyr og fotolamper kan være en stor udgift. Især hvis man er nystartet. Her kan DIY-produktfotografering være et godt alternativ, og så længe du kender de rigtige værktøjer og teknikker, er det at tage smukke produktfotos inden for rækkevidde!

Eksempler på vores foto arbejde

Æstetik Vs konvertering

Men det er ikke kun det æstetiske, vi skal tale om. At fremvise produkter med billeder i høj kvalitet kan også være forskellen mellem en konvertering og intet salg overhovedet. Dette gælder især, hvis du også sælger og markedfører dine produkter på salgskanaler som google shopping, Facebook osv. hvor dine produktbilleder vises sammen med dine konkurrenters.

Så værdien af dine produkter afspejles i kvaliteten af ​​dit produktfotografering og dine konkurrenters produktfoto.

DIY fotografering

Når du selv skal igang, kan det være skræmmende at få dine produktbilleder op på en professionel fotografs niveau. Der er dog hundredvis af produktfotograferingsværktøjer, der hjælper dig med at få jobbet gjort. Som selvlært fotograf forstår jeg dette mere end nogen anden. Jeg startede med en gammelt gammelt kamera, hjemmelavede fotolamper lavet af arbejdslamper og en dug som baggrund. Så hvis pengene ikke er der og dit budget er stramt, så kan DIY-metoden til produktfotografering være noget for dig. Det er ikke så svært, som du måske tror.

“The Window Light Technique”

Der er masser af teknikker til at få fotograferet smukke og vellykkede produktbilleder, men den jeg vil vise dig, er almindeligt kendt som “The Window Light Technique”. Fra en person, der fotograferer produkter hver dag, er denne DIY tutorial lavet specielt til virksomhedsejere på et lille budget. Det er designet til at være enkelt og minimalistisk, mens det giver fremragende resultater i høj kvalitet for de fleste produkttyper.

foto af produkter i et vindue DIY

DIY Produktfotoguide 2020

Huskeliste til
dit foto setup

  • Et kamera.
  • Et stativ/tripod.
  • En hvid baggrund.
  • Hvidt pap eller en flamingoplade.
  • 2 tøjklemmer.
  • fiskesnøre.
  • “Lærerens tyggegummi”.
  • Tape.
  • Et vindue.

Vælg dine kampe
med omhu

Fotoudstyr er kernen i fotografering og kan være virkelig spændende! Men det kan også være meget forvirrende for nybegyndere. Der er dog ingen grund til at bruge en stor del af dit marketingsbudget på højteknologisk og avanceret fotoudstyr. Så overvej dine investeringer. Et hvidt stykke pap til 20 kr kan sikkert give bedre lys end noget udstyr til 500 kr.  Jeg vil vove at påstå du kan lave et fotoopsæt som billedet ovenover for ca 100 kr. -hvis du allerede ejer et kamera.

Kameravalg til
dine packshots

Du behøver ikke et avanceret foto/kamerasystem til dine produktfotograferinger. Det er nemt at komme til at “skyde gråspurve med kanoner”. De fleste kameraer tager fantastiske billeder under de rigtige forhold. Selvom det selvfølgelig er fantastisk at skyde billeder af produkter med en Hasselblad H6D-400C MS, er det også helt unødvendigt og totalt overkill. Brug det du har. En Iphone X og nyere kan også klare opgaven!

trips til DIY produktfotografering i aarhus

Tripod / stativ

Uden at blive for teknisk, skal du bruge en lille blænde (F stop) for udnytte den dybdeskarphed dit kamera kan klare. For at kompensere for den lave mængde med lys der kommer ind igennem optikken, har vi brug for en længere lukkertid end du kan holde kameraet stille håndholdt. Tjek evt amazon. Find en tripod til maks 2-300 kr.

lav egen baggrund til produktfoto

Hvid baggrund

Her kan du være kreativ! Køb en billig rulle med mange meter, helt hvidt papir i ca 70-90 cm i bredden. Papiret må ikke være creme eller æggeskalsfarvet da det gør det meget svært at farvekorrigere efterfølgende. Køb også 2 hvide plakat pap plader eller lign. Her kan du være kreativ og male/købe nogle ekstra pap plader i de farver der matcher dit brand.

foto reflektor hjemmelavet

Flamingo (plade)

Når du bruger vinduesbelysning til produktfoto, vil der være en lys side hvor lyset rammer, og en skyggeside. Skyggesiden vil typisk være for mørk. Derfor bruger vi noget hvidt til at reflektere (bounce) lyset tilbage i skyggen og bløde det op. Flamingoplader giver et godt resultat. Alternativt kan du også bruge sort skumplade til at gøre skyggerne mere intense. 

reklamefoto dit med tøjklemmer

Tøjklemmer

Tøjklemmer o.lign er uundværligt når du tager produktfoto. De er din hjælpende ekstra finger og hånd. Jeg bruger dem ofte til at montere farvet papir ovenpå min pap plade. Så slipper jeg for at ødelægge papiret med tape. De kan også sættes fast på væggen med dobbeltklæbende tape og holde dit baggrundpapir. Hav et par liggende. Just in case 😉

fotografering med fiskesnøre til produkter

Fiskesnøre

Det svæver! Et af de billigste og nemmeste teknikker til at få nogle spændende produktbilleder er ved hjælp af fiskesnøre. Bind det fast til produktet eller brug lidt gennemsigtig tape og løft det op. Men husk at du skal photoshoppe snoren og vedhæftningen fast bagefter. Hurra for Clone stamp tool! Man kan også få nogle flotte skygger ved at lege med afstanden til baggrund eller bordet.

DIY fotografering af produkter med lærerens tyggegummi

“Tyggegummi”

Noget du vil irritere dig over under dit fotoshoot, er at produktet ikke vil, det du vil. Eller du kommer til at skubbe til bordet så det vælter. Her er din bedste ven lærerens tyggegummi. En lille klat under produktet så står det helt stille! Har du også hængt noget op med snor er tyggegummiet en vinder. En klat i bunden og stram fiskesnøren op. Så drejer det ikke rundt. Genialt!

Tape

Jeg foretrækker at bruge hvid malertape til det der er tæt på mit produkt. Tapen er hvid og forstyrrer derfor ikke reflektionen. Der er et hav af kreative måder man kan præsentere sit produkt på. En metode er at hænge det op i en snor eller fiskesnøre. Her vil jeg anbefale at bruge gennemsigtigt klar tape. Da det er nemmeste at photoshoppe væk bagefter.

fotografering af produkter i et vindue med lys

Det rigtige rum

Et værelse med vinduer ved siden af ​​en væg er perfekt. Jo større vinduet er, jo mere naturligt lys kommer der ind i rummet.  Når du er tæt på vinduet skaber det en blødere lys med mørkere, blødere skygger. Flytter du dig længere væk, giver det et mere jævnt lys, men med lettere, skarpere skygger. Persienner og bondehusvinduer kan også skabe nogle flotte skygger. Prøv dig frem og leg med skyggerne.

Sådan fotograferer du dit produkt på en hvid baggrund

Lad os komme i gang med gennemgangen af hvordan du fotograferer dine produkter på en hvid baggrund. Når du har samlet dit udstyr, er det tid til at gøre klar til fotografering! Placer dit bord så tæt på vinduet som muligt. Stil bordet i 90 grader til højre eller venstre for din opsætning. Jo tættere du er på vinduet og jo større vinduet er, jo blødere bliver lyset. Husk også at slukke for alle andre lys inde i det rum du skyder i, da andet lys vil forurene din hvidbalance. Dette er super vigtigt og er en af de mest almindelige fejl jeg ser. 

Den bedste opsætning af dit mini “studie” får du ved at lade papiret hænge langs væggen og ned i en blød kurve på bordet. Jo blødere din kurve er jo færre forstyrrelser for du i din baggrund. Hvis du ikke har en væg bliver du nødt til at lave noget for at sikre bagsiden af ​​papiret til. Nogle mursten eller en træblok ville fungere godt. Placer dit produkt i midten på den flade del af papiret. 

The devil is in
the detail

Opstillingen af dit produkt er en af ​​de ting der virker nemt ved første øjekast. Men det kan tage tid at perfektionere. Hvis det f.eks. er en flaske, skal du sørge for at vinklen og horisonten passer til det udtryk der matcher dit brands attitude. Ofte er det de mange små justeringer og tweaks der kræves for at få det helt rigtige foto og udtryk.

Lyssætning af
dit produkt

Nu skal du bruge dit hjemmelavede hvide kort (reflektor). Om det er en flamingoplade, hvidt pap eller noget helt tredje, så er det dit bedste værktøj! Vi har dem i vores eget studie, og jeg bruger dem til alle shoots. Lyset reflekteres (bouncer) fra dit kort og bløder dine skygger op. Den kan også flytte lyset og fokuset på dit produkt, ved at placerer lys-reflektionen et andet sted på produktet. Hvordan du så placerer dit kort er et spørgsmål om æstetik og personlig smag. Prøv dig frem med forskellige (lys)vinkler på produktet.

aarhus produktfoto

Nu er du klar til at fotografere produkter

Alle kameraer er lidt anderledes i indstillingerne eller hvor menuerne ligger placeret. Nogle kameraer er automatiske, og andre har avancerede manuelle indstillinger. Det gode med at skyde “window light” billeder er at du kan indstille alt til “auto”, hvis du vil. Og resultatet vil stadig blive godt! Jeg vil dog stadig anbefale at man lærer at skyde i manuel mode med tiden.

I auto mode har man ikke den samme store kontrol over alle de variabler der til sammen udgør et professionelt produktfoto. Du kan se mine tip til de forskellige muligheder og indstillinger i listen.

Hvis du derimod har mod på at skyde produktbilleder manuelt, så læs med i vores næste DIY produktfoto artikel hvor vi dykker mere ned i den avancerede manual mode.

Indstil din hvidbalance (WB) til auto (AWB).

Sluk for din flashindstilling.

Sæt billedeindstillingerne til den højeste kvalitet (RAW, hvis du har det.) De fleste point-and-shoot-kameraer har ikke RAW, men hvis de har, så sæt det til RAW. Denne fil er den største kameraet kan optage, og den bruger kameraets fulde bitdybde (mere data). Du skal dog efterredigere dit foto i et program der kan læse RAW-billeder (f.eks. Photoshop, Bridge, Lightroom, Capture One). Hvis du ikke har RAW, skal du sætte indstillingen til den største JPG-indstilling du har.

Her er der flere muligheder. Mit tip til dig der gerne vil have resultater her og nu er at indstille dit kamera til Manuel (M). Dette er den bedste indstilling for denne type arbejde, fordi intet vil bevæge sig eller ændre sig, når du tager billederne. I “Manual” skal du ændre dit f / stop til det højeste antal (10-14 er nok), hvilket giver dig den største dybdeskarphed. Du kan forhåndsvise billedet på bagsiden af ​​dit kamera gennem live visning. Det hele ser sikkert meget mørkt ud, hvilket er ok. Skift nu din lukkerhastighed for at gøre det lyst nok til, at billedet eksponeres korrekt. Dit “lukkernummer” skal nu falde mens du gør det. For eksempel kan det gå fra 1/60 til 1/4. Dette er brøkdele af et sekund som din lysåbning i optikken er åbent. Når antallet sænkes slippes der mere lys ind. Juster nummeret (tiden) indtil forhåndsvisningen (live view) af ​​billedet er korrekt.

Kameraer har typisk en optisk zoom eller digital zoom. Brug ikke den digitale zoom! Dette vil sænke billedets kvalitet og datamængde af farveinformationer fordi det stort set bare beskærer billedet. En længere zoom fjerner forvrængning forårsaget af vidvinkellinser. Mobiltelefoner har for eksempel en meget vidvinkelobjektiv, hvilket er et meget almindeligt problem og kan give “fish eye” lignende resultater.

Stol aldrig helt på “Live view” billedet på bagsiden af ​dit ​kamera. men brug i stedet histogrammet for at vide om din eksponering er rigtig. Du kan få histogrammet frem i menuer eller ved at trykke på info knappen (Canon). Den yderste højre side er det hvide i billedet og den venstre side er det sorte. I eksemplet ovenfor er der et lille hul på højre side. Det betyder at der ikke er nogen ren hvid. Juster eksponeringen indtil del af kurven der repræsenterer den hvide baggrund berører den højre kant uden at gå over. Det er sandsynligvis 1/3 af et stop eller et klik for at få det sidste lys med.

Tag dig til til evaluering
og vurder dine fotos.

Når du har taget dit billedet skal du bruge tid og virkelig kigge/evaluere hvad du har skudt. Det er her erfaring og uddannelse kommer i spil. Hvad fungerer, hvad fungerer ikke. Og hvad kan du gøre for at gøre det bedre? Eksperimenter med forskellige teknikker til at gøre dit produktbillede bedre. Med tiden vil dine foto skills naturligt forbedres. Upload dine billeder til din computer for at få en bedre idé om hvordan de ser ud i fuld størrelse. Kameraets bagside er aldrig særlig nøjagtig. Jeg foreslår at du bruger Adobe Lightroom eller Capture One til at organisere dine billeder. Begge programmer kan også bruges til alt redigering undtagen meget avancerede edits. Her vil en kombi med photoshop være et perfect match! Du vil altid være nødt til at foretage nogle justeringer af billederne for at få dem helt perfekte. Mikroskopiske hår og fnug er næsten umuligt at undgå. Lys, skygger og vinkler rettes også her.

Nu er du måske kommet godt i gang med dine egne produktfotos. Så hvorfor var det du skulle skyde produkter med vindues belysning og ikke fra et lys telt man kan købe på amazon for ingen penge?

Vindues belysning er let fordi det er en enkel lys opsætning. Plus det er billigt og nemt. Når du fotograferer med et lystelt går du ind i “multi-lys-opsætning” der tilføjer et niveau af kompleksitet der kræver uddannelse og længere erfaring ud over en simpel intro-artikel. Multi-light opsætninger introducerer ofte følgende problemer: Du skal købe masser af ekstra gear, og det kan blive rigtig dyrt.

Udgifterne til telt og foto lamper koster hurtigt mere end det at ansætte en professionel fotograf. Og resultaterne sikkert bedre. Du bliver nødt til at sætte dig ind i hvordan man balancerer eksponeringen af ​​de forskellige lys og hvordan man placerer dem korrekt.

Det kan være ret udfordrende at lære hvordan f-stop og lukkerhastigheder fungerer i forhold til lys. lamperne kan også blive blive et problem, da hver lyskilde har en anden farve der kaldes farvetemperatur. Ekstreme farveforskelle kan i høj grad påvirke dit billede og gøre dem ubrugelige. 

Hvis du beslutter dig for at bruge flash i stedet for kontinuerligt lys fra vinduet, skal du være forberedt på en udfordring ud over den grundlæggende eksponering. Flash eksponering bestemmes kun af f / stop og har grænser for synkroniseringshastighed.

Det kræver specielt udstyr til at udløse dit kamera (trigger). Kvaliteten af ​​lyset fra et telt er meget jævnt og ofte skyggeløst (fladt og kedeligt). Skygger er vigtige fordi de giver produktet form og giver en følelse af sted og dybde. Det er min personlige mening at billeder fra vindues lys er mere dynamisk og interessant end et lystelt.

Hvis du stadig har lyst til at købe et eller bygge dit eget lys telt, skal du være klar på at lære hvordan f / stop, lukkerhastighed, ISO og farvebalance indstilles på kameraet og med individuelle lys.

Men hey! Hvis jeg kan, så kan du også. Go for it!

Begrænsninger ved DIY fotografering…

Et problem med denne opsætning er at fotos ikke ser helt perfekte ud. For eksempel kan reflektionerne fra vinduerne ses på produktet. Kun en professionel på et avanceret studie kan opnå perfekte resultater. Der er begrænsninger med DIY. De fleste kan tage fantastiske fotos med enkelt lyssetup. Men når du skal fotografere udfordrende produkter (f.eks. gennemsigtige eller reflekterende produkter) kræver det en dyb teknisk viden til fotografering.

Hvis du har nået dine begrænsninger, kan du overveje at ansætte en professionel fotograf. Prisen kan variere meget. Men måske du kender en fotograf der kan hjælpe dig videre, eller så vil vi altid gerne hjælpe…

Held og lykke med dit projekt!

Eksempler på vores foto arbejde