SWISS DESIGN

Swiss Design startede oprindeligt i Rusland, Tyskland og Holland, men tog sin form i Schweiz i 1950’erne. Swiss Design blev også refereret som International Typographic Style/International Style. Denne designstil, som blev ført an af Josef Müller-Brockmann, tager først og fremmest udgangspunkt i typografi (udelukkende sans-serif), grid/gittersystem, asymmetri og fotografi.

Swiss bygger på sans-serif typografier – fonte uden fødder. Typografier, som blev heftigt anvendt, var Akzidenz Grotesk, inden Helvetica kom til. Helvetica blev designet i denne periode, som også latinsk oversat, betyder Swiss. Man anvendte disse sans serif skrifter, da det skulle være med til at sætte standarden for læsbarheden. Disse typografier anvendes også hyppigt, hvis man vil ramme et mere minimalistisk udtryk.

Swiss Design har også været med til, at sætte standarden for brugen af grids. Typografierne uden fødder smeltede sammen med brugen af grids, da det hjalp designere strukturere deres indhold, bidrage til et mere organiseret workflow og holde en ren linje i designet. I dag er grids udgangspunktet for alle designs og er yderligere blevet en fast del, når det kommer til app- og webdesign.

LESS, IS MORE

I og med gittersystemet spillede så stor en rolle, gav det også plads til at lege med opsætningen, da Swiss-principperne byggede meget på, at opbygge indholdet med de vigtigste elementer og skære det overflødige fra, hvilket skabte klar kommunikation. Less, is more. Grundet de få ting at forholde sig til, var der ikke nogen regler for en symmetrisk opsætning, hvorfor man som designer, havde fri leg til at gøre sit værk mere levende og samtidig fange interessen, pga. en mere asymmetrisk opsætning, utraditionelle farvekombinationer og fangende fotografier.

ON!AD plakat designet i Swiss Design stilen. Udarbejdet af vores praktikant, Frederik.

KONKLUSION

Benytter man grundværdierne i Swiss Design i dag, kan man kommunikere sit produkt eller ydelse klart og tydeligt, uden overflødige elementer. På den måde, bliver designet ikke udmattende at kigge på, men mere iøjenfaldende og overskueligt, da kun de vigtigste elementer bliver præsenteret. Folk ønsker ikke, at bruge lang tid på, at sætte sig ind i ny information, hvorfor man med klar og tydeligvis kommunikation, sparer dem for dette. I takt med den teknologiske udvikling fylder hjemmesider og apps meget i vores dagligdag. Vi optager størstedelen af vores viden gennem disse værktøjer, hvorfor overskuelighed og læsbarhed, uden overflødige elementer, spiller en vigtig rolle.

Less, is more.