“Og hvorfor en af verdens tungeste,kreative processer er hele bøvlet værd.”

Jeg tør påstå..

..at vi alle har set en typisk to timers spillefilm, og at vi alle har været påvirket af den på den ene eller anden måde. Om end denne film har fået os til at grine, græde, smile eller surmule, så er en ting sikkert: Filmen i sin umiddelbart simple helhed har krøbet sig ind under huden på os og trykket på visse knapper – måske endda knapper, vi normalt ikke ænser. Måske har en film lært dig noget om dig selv – måske uden du ved det. Måske viste der sig en skjult drøm om at vandre da du så ‘Into The Wild’? Måske smed du jernvesten og hulkede som aldrig før, da Jack sank til bunden af Nordatlanten sammen med Titanic?

Alle disse individer bløder og kæmper i månedsvis så vi kan nyde en 2 timers rutschebanetur i biografen eller i toget på vores Iphone. Lad os vende tilbage til Titanic et øjeblik. Det kræver ofte usandsynlige mængder arbejde at filme selv de mindste detaljer i de store hollywood produktioner.

At filme de 10 sekunder af Leonardo DiCaprio som set oppefra synker ned i det kolde atlanterhav kunne f.eks. have set sådan ud: Instruktør James Cameron og filmfotograf Russel Carpenter er blevet enige om komposition, tempo, stemning, etc.: DiCaprios’ karakter, ‘Jack’, holder fast i flåden hvorpå ‘Rose’ – spillet af Kate Winslet – ligger. Jack glider ned fra flåden, ud af Rose’s hænder og synker ned i dybet.

"Måske smed du jernvesten og hulkede som aldrig før, da Jack sank til bunden af Nordatlanten sammen med Titanic?"

farvebehandling af film og reklamevideoer til brandkampagner

før

Formodentligt blev denne scene filmet i et filmstudie da det hverken logistisk eller sikkerhedsmæssigt ville give mening at filme i minus 3 graders vand, midt på havet, midt om natten. En stor vandtank bliver belyst som fra en fuldmåne, og en form for system – måske mekanisk – skaber bølger i vandet for at sælge illusionen om det åbne hav.

onad grafisk design i aarhus producerer film og reklamer

efter

Kameraet monteres på en kran over vores hovedpersoner og scenen filmes indtil skuespil og kameraføring er perfekt koreograferet. Når scenen klippes i klipperummet suppleres den med musik og foley-lyd(Lyd optaget separat fra selve filmoptagelserne). Til sidst bliver billedet farvelagt med kolde nuancer så vi føler kulden fra det frosne hav.

Og hva så?

Efter alt dette står vi med en scene som ved sin brug af lyd, billeder og musik, sælger en fiktiv erindring så effektivt at vi investerer os i den. Som mennesker er vi særligt påvirkelige af lyde og billeder. Når disse kombineres og fortæller en historie eller et budskab kan vi lære noget om os selv eller andre. At se film skaber altså perspektiv på omverdenen, hjælper os til at forstå den og navigerer den. Film er en af vores mest effektive kommunikationsmidler. Film inspirerer os. Når vi hos ON!AD laver film er det fordi vi forstår værdien af at formidle et budskab. Om end det er en biografreklame, videoindslag til SOME, en kampagnefilm eller en kortfilm, så ved vi at historien og dens budskab er det vigtigste.

Fortællinger er lige så ældgamle som de tidligste hulemalerier. De er intet nyt. Men måske tager vi dem for givet? Måske undervurderer vi betydningen af den to timer lange rutschebanetur i biografen eller i toget – og dens evne til at inspirerer andre og lære fra sig.

Måske kan en reklame mere end at sælge et produkt. Måske kan den give en oplevelse. En erindring vi husker måske? Kan en reklame gøre indtryk på os og påvirke os i samme grad som Dicaprios teatralske afsked i Titanic? I ON!AD tror vi på, at historien – fortællingen som filmmediet er så god til at formidle – er en essentiel mulighed for at komme ud med et budskab.