Intro

Design principper. Hvad kan de?..

I vores og mange andre kreative brancher taler vi ofte om “designprincipper”.. Men hvad er det egentlig vi taler om. Og hvad kan vi bruge dem til i vores arbejde. En af de ting der er rigtig svære at tale om i forbindelse med designprincipper er: “Hvor mange designprincipper er der?” Er der: 5, 7, 10? Hvis man så kan blive enige om dette, hvilke principper skal man så inkludere i sit design?

Et hurtig søg på google med “design principper”, og google kvitterer straks med et hav af artikler omkring hvor mange der er og hvilke der er de vigtigste… Men fælles er at ingen kan blive enige om hvilke designprincipper der skal implementeres i “samlingen”. 

I virkeligheden er der ca 10 grundlæggende designprincipper alle designere burde kende og gøre brug af under en kreativ designprocess.

Som jeg allerede har nævnt er der dog ikke en fælles konsensus omkring hvilke designprincipper der er de vigtigste. Når det er sagt vil vi over de næste uger tage et dyk ned i de 10 mest brugte og vigtigste designprincipper vi selv arbejder med i ON!AD. Vi vil prøve at gøre dig lidt klogere på hvad de forskellige principper kan, hvad er fordelene, og hvad kan det give dig i dit arbejde.

#1

KONTRAST

En af de mest kendte udfordringer en designer møder, er kundens ønske om at et givent design skal “poppe mere” eller have mere “swung”. Disse ønsker fra kunden kunne lyde som et desperat ønske om der bare skal ske noget vildt, men oftest er det bare fordi kunden ønsker at der skal være mere kontrast og fokus i designet. 

Kontrast refererer og betyder egentlig bare hvordan forskellige elementer opfører sig i forhold til hinanden. Disse forskelligheder fremhæver og får enkelte design ellementer til at stå tydligere frem. Så hvis der ingen kontrast er, så efterlader man et design med uoverskueligt og meget svært afkodeligt design/indhold. Det hele flyder lidt sammen…

Visuel identitets udvikling og ny hjemmesidedesign af ON!AD grafisk design bureau i aarhus

BRUGERVENLIGHED

Kontrast er også utroligt vigtigt når vi taler om brugervenlighed og afkodning -uafhængig af modtagerens referencer og baggrund/udfordringer. Vi designer til modtageren -for en kunde. Og aldrig den anden vej. Et godt udgangspunkt er at antage at modtageren aldrig har hørt om din kundes service eller produkt. De får så efterfølgende 5 sek til at se en plakat. Forstod de budskabet?

Et godt eksempel er brug af skrifttyper. En skriftype med dårlig kontrast kan gøre tekst og layout svært at læse. Især for folk med dårligt syn, dårlig belysning eller den tid beskueren har til at afkode informationen (tænk du kører forbi et busskur i bil.. Du har ca 2 sek til at afkode det). Så næste gang du hører “lad det poppe noget mere” Så fortvivl ej. Kig dit design igennem og skab noget mere dynamik ved at forøge kontrasten mellem dine design elementer og tekst. 

Bannerkompagniets hjemmeside og visuelle identitetsdesign er et eksempel på en grafisk identitet vi designede baseret på et “high contrast design”.